Orthopedie en Traumatologie

Hand & pols

De Quervain tenosynovitis

Wat is het ?

Tendinitis of peesontsteking van Dequervain is genaamd naar de Zwitserse chirurg Fritz de Quervain, en is een ontsteking van 2 van de strekpezen van de duim aan de rugzijde van de pols De ontsteking zorgt ervoor dat de tunnel of peesschede opzwelt en veroorzaakt op die manier een hevige pijn bij bewegingen van de duim en de pols, vooral bij een vuist maken of voorwerpen vastnemen.

Naar boven Tendinitis

Wat is de oorzaak

De oorzaak van Dequervain tenosynovitis is een irritatie van de pezen aan de basis van de duim, gewoonlijk veroorzaakt door steeds dezelfde beweging te doen. Ook bij een vroegere polsfractuur kan er een voorbeschiktheid bestaan voor deze aandoening.

Symptonen

Pijn over de duimzijde van de pols is het hoofdsymptoom. De pijn kan geleidelijk of plots komen, en is gelokaliseerd aan het eerste dorsale compartiment over de pols (zie figuur). De pijn kan uitstralen naar de duim of de voorarm. Hand -en duimbeweging doen de pijn toenemen, vooral bij krachtig grijpen en draaibeweging. Finkelstein

Er kan ook zwelling en cyste-vorming zijn in deze zone van de pijn. Soms is er een verspringen van de pees bij bewegen van de duim. Omwille van pijn en zwelling is de pincetgreep van de duim moeilijk uit te voeren. Irritatie van de gevoelszenuw die op de peesschede ligt, kan een verminderd gevoel veroorzaken op de rugzijde van de duim en wijsvinger.

Diagnose

Drukpijn over de peesschede van de duim aan de pols is het meeste voorkomend. Een veel uitgevoerde test is de duim in de vuist steken, waarna de pols in de richting van de pink wordt bewogen (zie figuur). Dit manoeuver kan zeer pijnlijk zijn bij de Quervain tenosynovitis.

Het doel van de behandeling is de pijn te verlichten welke veroorzaakt wordt door irritatie en zwelling. Uw arts kan rust voorschrijven voor de pols en duim met een gips of brace. Ontstekingsremmende medicatie kan gegeven worden. Een ander behandeling is het inspuiten van ontstekingsremmende medicatie rondom de pees. Elke van deze behandelingen helpt de zwelling te verminderen, zodat ook de pijn verdwijnt. In sommige gevallen kan enkel het stoppen van de repititieve bewegingen de symptomen doen verdwijnen.

Wanneer de symptomen erger worden of niet verdwijnen, kan chirurgie aangewezen zijn. Hierbij wordt het peescompartiment opengemaakt om aldus meer plaats te maken voor beweging van de ontstoken pezen, zodat de vicieuze cirkel dat de nauwe peesschede irritatie veroorzaakt en dus ontsteking, verbroken wordt. Normaal gebruik van de hand kan dan terug hervat worden na een aantal weken.

Welkom | Artsen | Nieuws | Raadplegingen | Aandoeningen | Contact | Praktische info | Joint Care @ | Privacy |

Algemeen Ziekenhuis Damiaan: 059 41 40 40
Spoedgevallen: 059 41 40 80